السبت، 7 أغسطس 2010

في حب بريزه "ليله من ليالي الامتحانات"


قد يبدو اليك انها عشره قروش عاديه ولكنها ليس كذلك البته....هي "عشره" قروش في القيمه الماديه ولكنها "عشره" شهور بالنسبه الي......لكم انست وحدتي وهي بجواري علي ترابيزه المذاكره ولكم منحتني الفرصه للتفكير بها..... .
لي معها الكثير من المغامرات ....فعندما اكون منهمكه في المذاكره لا اشعر الا ويدي تلتقطها لتلعبب ها لعبه الملك والكتابه فاصيب تاره-واخطيء تاره اخري....وتنطلق مني الضحكات لتخفف عني عناء المذاكره .....الفها حينا فتسقط علي سطح منضدتي لتحدث صوتا تطرب له اذناي بينما يستثير صراخ اخي"كفي عن هذا اللعب!"....
وحينا اخر اعبث بجدرانها لاخط عليها حروف اسمي .....اتخيل عظام الاذن الداخليه وكانها ماذن مسجد محمد علي التي يمتليء بها ظهرها....انظرالي تاريخ صكها فيذكرني بتاريخ ولاده اخي الاكبر(ولو علم ذلك لطير رقبتي!!)......اتخيل الكتابه بفتاه رقيقه تحتوي علي رقم10المحبب الي نفسي ويريحني عند النظر اليه واتخيل الملك رجلا شامخا كشموخ الماذن التي عليه.....
لقد طغت علي كل حياتي تقريبا ...اصبحت اراها في احلامي ...فكرت بان القي بها في قاع حقيبتي ولكني لماستطع ....فهي حبي الوحيد علي تلك المنضده!...
اخذت العب والهو معها واجولب نظري في كل جوانبها والف اسطحها الي ان افقت علي صوت جدتي وهي تقول لي:"اسراء كفايه كده عندك امتحان بكره"
وحينها فقط افقت....
وادي اخره اللي يلعب مع البريزه
وكل امتحان وانتوا طيبين!!

هناك 7 تعليقات:

المجاهد الصغير يقول...

السلام عليكم
كل سنه وانتى طيبه
يااا كل ده فى البريزه
هههههه
يارب بس تكونى حليتى كويس
فى وقت المزكره الشديده الى بتكون قبل الامتحانات المخ بيفصل بيهنج بيتخيل حاجات ذى دى
انا قبل الامتحان كنت بشوف الحيطه اشكال رسومات
هههههههههه
كل سنه وانتى طيبه
ادعويكى للمشاركه فى مسابقه رمضان فى مدونتى المتواضعه

راجية الرحمه يقول...

فاكرتينى ب ايام الامتحانات والذى مضى
فاكرتينى لما نمت فى اوضه الصالون وانا بذاكر ونمت وانا اعده مكانى
فاكرتينى لما كنت بعيط قبل كل امتحان
فاكرتينى لما كنت بنزل من البيت قبل معاد اللجنه بعشر دقايق وادخل اللجه متأخره علشان محدش يفضل يراجع معايا
ااااااااه يام ربنا يرحمنا منها
لانى بجد نفسى تنتهى على خير
وربنا يرزقنى بعشره قروش زى اللى معاكى بينى وبينك بقت عمله صاعبه دلوقتى ونادره الوجود

جنّي يقول...

السلام عليكم

كل عام وانتي بكل خير وصحة وعافية ومبارك عليكم شهر رمضان ..

بالتوفيق ان شاء الله ..

بريزة بريزة المهم تنجحي ان شاء الله ..

ع نوتة يقول...

ربنا يبارك فيكى يارب

وان شاء الله يوفقك وينجحك وبتوفيق عالى ان شاء الله



تحياااااااااااتى لكى

جزاكى الله كل خيرا

اقصوصه يقول...

رمضان كريم

وكل عام وانتم بخير :)

اسراء نايف يقول...

جزاكم الله خيرا كثيرا ياجماعه اناالحمد لله
نجحت وجبت جيد جدا كمان
يلا ادعولي بقا ربنايسهلها السنه الجايه ان شاء الله
دمتم بود

واحد من الناس يقول...

أمال لو كان ربع جنيه مخروم كنتي عملتي إيه..

كنتي تخيلتي إن الفتحه اللي فيه طاقه بتبصي منها ع الجنه ، وإن حدوده هي سور الصين العظيم..

بجد بوست جميل

تسلم إيدك